Personeelsgesprek.nl is een bijzonder handig softwarepakket waarmee managers en personeelszaken veel tijd en werkdruk kunnen besparen bij het voorbereiden van personeelsgesprekken.

vrijdag 22 juni 2012

7 Dingen die je medewerkers je nooit zullen vertellen.

Wat je medewerkers je niet willen vertellen, kan net datgene zijn wat je wel moet weten.
Jouw medewerkers denken een heleboel. De meeste van die gedachten delen ze niet. En al helemaal niet met jou!



Soms is die stilte een goed teken, helemaal als jouw ego of hun status als medewerker in het geding komt. Die stilte voorkomt dat jij je medewerkers echt begrijpt, waardoor je niet te weten komt hoe jij in hun behoefte kunt voorzien.

Misschien denken jouw medewerkers wel het volgende:

1. Praat alsjeblieft niet met mij over jouw privé leven. Praten over onderwerpen die niet met het werk te maken hebben, helpen om een relatie met de ander op te bouwen. Veel mensen zijn echter geneigd over zichzelf te praten in plaats van over de ander. Zeker als ze de ander niet zo goed kennen. Medewerkers, en zeker je nieuwe mensen, hebben geen behoefte aan jouw trending toppics zoals je vakantie, je antiek verzameling of je nieuwe fiets.

Nieuwe medewerkers willen het gevoel hebben dat ze erbij horen. En ze willen vooral weten hoe ze doen binnen jouw bedrijf. Mensen die al langer in dienst zijn willen weten dat je om hen geeft; over jezelf praten laat vooral zien dat je om jezelf geeft.

2. Kun je niet zien dat ik het druk heb? Heel herkenbaar. Jij loopt even langs voor een praatje. Je medewerker stopt met zijn bezigheden om even met jou te kletsen…… en daardoor loopt je medewerker achter op zijn planning en moet moeite doen om dat weer in te halen. Medewerkers willen best met je praten, maar ze hebben ook werk te doen. Daar betaal je ze immers voor. Mijn tip: help mee terwijl je met ze praat, als dat kan. Je medewerker waardeert je hulp, het gesprek is minder geforceerd. Kun je niet helpen, vraag dan op zijn minst of jouw praatje op een gelegen moment komt. Zo niet, maak dan even een afspraak.

3. Ik weet dat mijn privé leven je niets kan schelen. Langs lopen en van die algemene vragen stellen als ‘Hoe gaat het? ‘, ‘Hoe je vanavond nog iets leuks doen?’ of ‘Word het nog wat met het Nederlands elftal?’ komen snel ongeïnteresseerd over. Neem of de tijd om je medewerkers zo goed te leren kennen dat je een echt privé gesprek kunt voren of houd het bij werk gerelateerde onderwerpen.

Ook hier biedt de 20-80 regel uitkomst! Jij praat 20% van de tijd en je luistert 80%. Dat is de beste manier om te laten merken dat iemand je wel kan schelen.

4. Je zegt dat je me respecteert ….. geef me dan ook wat belangrijks te doen. Iemand een ingewikkelde opdracht/taak geven is absoluut een teken van respect. Doe het zo vaak als je kunt en durft.

5. Je zegt dat je me vertrouwt ….. geef me dan iets belangrijks te doen en laat me zelf beslissen over hoe ik het doe. Het voelt natuurlijk voor jou om medewerkers te vertellen wat ze moeten doen; het is tenslotte jouw bedrijf. Toch, als je iemand een opdracht/taak geeft zonder een heleboel (strikte) instructies voelt en weet je medewerker dat en hem respecteert en zijn beoordelingsvermogen vertrouwt.

Medewerkers waarderen respect; ze zijn gek op vertrouwen.

6. Eigenlijk wil ik hier lang blijven werken. De gemiddelde persoon wisselt een paar keer van baan voor zijn 30e . Sommigen gaan weg voor een beter salaris. De meesten gaan weg omdat ze hun baas niet kunnen uitstaan. Het maakt niet uit in welk branche jij opereert, een hoog verloop van personeel is niet iets dat nou eenmaal hoort bij het hebben van medewerkers. Zoek uit waarom medewerkers weggaan en benoem daarvan de oorzaken. Het is best spannend om van baan te veranderen, zeker in deze economisch andere tijden, dus de meeste mensen zoeken alleen een andere baan als jij ze daar aanleiding toe geeft.

Kijk, luister en doe je werk als leidinggevende goed. Dan zullen je meeste mensen willen blijven.

7. Die cadeaubon is leuk, maar een simpel ‘dankjewel’ is wat ik echt nodig heb. Vind manieren om je medewerkers zo vaak mogelijk te bedanken. Kijk uit naar afgeronde prestaties, hoe klein of vluchtig ze misschien ook lijken, en spreek je waardering uit. ‘Bedankt voor het zorgen voor die moeilijke klant’, ‘Bedankt dat je ingesprongen bent bij Jolande’, ‘Fijn dat je me laat weten dat we een probleem hebben in het magazijn. Ik was me er niet van bewust dat order te laat de deur uit gaan’.

Dankjewel zeggen doet je medewerker en jou goed: je medewerker voelt zich gewaardeerd en jij hebt een geweldige start voor een gesprek-met-betekenis.

Volgens mij weet jij ook nog wel een paar dingen die je nooit tegen je baas zou zeggen. Deel ze met ons en natuurlijk je tip over hoe het beter kan, onder deze blog. De bazen van deze wereld kunnen daar een heleboel van leren!

bron: factor-h.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten