Personeelsgesprek.nl is een bijzonder handig softwarepakket waarmee managers en personeelszaken veel tijd en werkdruk kunnen besparen bij het voorbereiden van personeelsgesprekken.

maandag 22 oktober 2012

Krijgt de thuiswerker geen promotie?

Thuiswerken kan de productiviteit verhogen en files verminderen. Maar het bevorderen van thuiswerken vinden zowel werkgevers als werknemers lastig. Sommige werknemers vrezen zich niet voldoende in de kijker te spelen bij de baas. Zij lijken daar gelijk in te krijgen. Uit onderzoek blijkt dat thuiswerkers vaker een promotie mislopen. Het is uit het oog, uit het hart bij de baas.

• Thuiswerker kan ongestoord werken
• Baas vertrouwt zichtbare medewerkers meer
• Niet thuiswerken op vrijdag of maandag


Thuiswerken wint terrein
Steeds meer bedrijven stimuleren hun werknemers om het werk thuis op de bank te doen. Zij hoeven niet meer in de file te staan, of zich in een benauwde, volle trein te persen, om een plekje te vinden tussen de benen van een andere passagier. Breedbandverbindingen, Wi-Fi , laptops, tablets en smartphones maken het thuiswerken een prima alternatief. Thuiswerken heeft daarom volgens velen de toekomst. Kantoorruimte is duur, wegen en treinen zijn vol en de reistijd tussen de woon- en werkplek is eigenlijk dagelijkse weggegooide tijd. 

Ongestoord werken
Thuiswerkers kunnen bovendien ongestoord werken. Zij hebben veel minder last van onnodige vergaderingen, rinkelende telefoons, kwebbelende collega’s, bemoeizieke bazen en andere hindernissen op de weg naar een productieve dag.

Promotie gaat naar kantoorwerker
Uit onderzoek van Daniel Cable van de London Business School blijkt echter, dat thuiswerkers niet dezelfde promotiekansen hebben als kantoorwerkers.

Dit meldt The Economist. Managers beschouwen werknemers die ze geregeld bezig zien als ‘betrouwbaarder’ en ‘productiever’, ongeacht de kwaliteit van hun werk.

Baas wil zichtbare medewerkers
Zichtbaarheid creƫert de illusie van waarde. Wie als laatste weggaat van kantoor, maakt indruk op zijn baas. Dit geldt zelfs als de werknemer in werkelijkheid maar wat op Facebook heeft zitten rommelen. Ironisch genoeg geldt dit ook voor bedrijven die een uitgesproken thuiswerkbeleid hebben. Cable bestudeerde enkele Californische technologiebedrijven die hun personeel nadrukkelijk stimuleren om thuis te werken. Wie ook daadwerkelijk thuis werkt, wordt daarvoor echter onbewust door de baas bestraft bij het promotiebeleid.

Niet thuiswerken op vrijdag of maandag
Veel thuiswerkers begrijpen dat het zo werkt. Zij sturen bijvoorbeeld regelmatig mailtjes naar de baas om te laten zien dat zij aan het werk zijn. Volgens Cable kunnen zij beter geen maandag of vrijdag kiezen als thuiswerkdag. Dat kan de indruk wekken, dat zij onder het mom van thuiswerken van een lang weekend genieten. 

bron: The Economist /Businesscompleet.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten