Personeelsgesprek.nl is een bijzonder handig softwarepakket waarmee managers en personeelszaken veel tijd en werkdruk kunnen besparen bij het voorbereiden van personeelsgesprekken.

vrijdag 9 maart 2012

Ziekteverzuim kan drastisch omlaag

Dit lazen we op businesscompleet.nl voor jullie

Iedere ondernemer is zich bewust dat ziekteverzuim een enorme kostenpost is. Er is al veel over geschreven en alle beetjes helpen. Toch wordt de belangrijkste reden van ziekteverzuim over het hoofd gezien en juist daar valt veel winst te behalen.

Waar ieder mens last van heeft
Wellicht dat je bij jezelf wel eens een bepaalde onzekerheid of een niet-reële angst herkent. Veel kans dat je daar verder weinig of geen last van ondervindt. Maar heb je de pech dat je daar dikwijls mee geconfronteerd wordt, dan heb je een probleem. Zo kun je als burgemeester prima leven met hoogtevrees, maar ben je dakdekker, dan heb je een probleem. Als dakdekker kun je prima leven met spreekangst, maar als burgemeester heb je een gigantisch probleem.
Feit is dat 80% van de mensen in formele situaties last van sociale onzekerheid hebben.

Sociale onzekerheid
In formele situaties, zoals een kennismakingsgesprek, een functioneringsgesprek, een eerste gesprek met een klant of accountmanager, een voorstelrondje tijdens een cursus, een presentatie of een speech, voelen minstens 8 van de 10 mensen zich in meer of mindere mate onzeker. Immers, je wilt een goede indruk maken, terwijl je weet dat alle ogen op je gericht zijn. Dat is de reden dat aan een vergadering gemiddeld slechts 20% actief deelneemt. Immers actief deelnemen betekent dat je de aandacht naar je toetrekt en dat is nou precies wat de meeste mensen niet willen.

De een wil vermijden om te blozen, de ander wil vermijden om te trillen, weer een ander is bang dat de stem blokkeert, het hart tekeer gaat, gaat zweten, of is bang om domme dingen te zeggen.

Nee zeggen
Het gevolg van sociale onzekerheid is dat deze mensen moeite hebben met NEE zeggen. Ze trekken daardoor meer werk naar ze toe dan wat ze aankunnen. Anderen gaan daar ook automatisch en onbedoeld van profiteren. De gevolgen laten zich raden: burn-out ligt op de loer.

Voorkomen van fouten
Een ander gevolg van sociale onzekerheid is er voor te zorgen dat er geen fouten worden gemaakt. Een fout maken wordt gezien als gezichtsverlies en dient ten koste van alles te worden voorkomen. De werkzaamheden duren langer dan wenselijk is en het werk blijft zich opstapelen. Het gevolg laat niet lang op zich wachten: burn-out.

JA zeggen en NEE bedoelen
Sociaal onzekere mensen zeggen tegen hun leidinggevende sneller ja dan zelfverzekerde mensen. Is zo iemand het niet met de leidinggevende eens, dan zal dat niet snel worden gecommuniceerd.
Iedere keer opnieuw stapelt zich het ongenoegen van de medewerker op tot het moment dat de emmer overloopt en dan lijkt het wel of er ineens een bom ontploft. Het gevolg is burn-out en een medewerker die voorlopig uit het arbeidsproces wegblijft.

Elimineer sociale onzekerheid
Je hoeft geen al te grote rekenaar te zijn om de voordelen op te tellen wanneer sociale onzekerheid definitief binnen een bedrijf wordt geëlimineerd en dat de zekere mensen nog zekerder worden, omdat ze beter beseffen wat ze doen. Het elimineren van sociale onzekerheid binnen het bedrijf is beslist een haalbare kaart wanneer je daarvoor de juiste topcoaches inzet.

Hier volgen enkele tips voor leidinggevenden:
• Iedereen in het bedrijf laten kiezen tussen een training ‘hoe maak je sociaal onzekere medewerkers zekerder van zichzelf’ of een ‘groepstraining die mensen definitief afhelpt van sociale onzekerheid’.
• Ook een ‘burn-out preventietraining’ is een aanrader.
• Vertel iemand nooit wat je NIET wilt, maar juist altijd wat je wél wilt.
• Geef die mensen normale positieve aandacht die hun best doen en geef
mensen die er de kantjes van aflopen minimale aandacht.
• Maak nooit de fout om een werknemer die zich meestal minimaal inzet, ineens de hemel in te prijzen wanneer die zich beter inzet. Positief gedrag is normaal en zo mag je er mee omgaan.
• Blijf nooit tijdens een gesprek met een medewerker fixeren op de ogen. Dat geeft een spanningsveld. Wend eerder je ogen nu en dan af, al was het alleen maar om de ogen van de ander even te laten acclimatiseren. Je helpt de medewerker zo mee om jou die informatie te verschaffen die je nodig hebt. Het geeft een gevoel van veiligheid.
• Iedereen heeft behoefte aan duidelijkheid, dus ook medewerkers. Des te resoluter je spreekt, des te duidelijker is de boodschap. Doe nooit je best om aardig gevonden te worden. Wanneer je aardig bent dan heeft iedereen dat zo door.
• Bereid je gesprekken goed voor, bijvoorbeeld door HRM-Reviews te gebruiken. Dan weet je wat je zegt, en je gesprek verloopt veel beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen