Personeelsgesprek.nl is een bijzonder handig softwarepakket waarmee managers en personeelszaken veel tijd en werkdruk kunnen besparen bij het voorbereiden van personeelsgesprekken.

donderdag 14 juli 2011

Nog meer tips om uw personeel te motiveren


11) Geef vertrouwen
Medewerkers gedijen het beste als zij het gevoel hebben dat ze het grootste deel van hun taken beheersen. Behandel werknemers dus vanuit het vertrouwen dat zij hun taken aan kunnen en bied ondersteuning waar zij nog dingen moeten leren. Als u medewerkers het gevoel geeft dat zij hun taken niet beheersen, levert dat alleen maar stress en faalangst op.


12) Geef positieve feedback
De positieve benadering is het meest effectief als u medewerkers wilt aanspreken om iets te veranderen. Daarin begint u met het geven van een compliment en zegt u daarna wat er voor verbetering vatbaar is. Op deze manier geeft u uw personeelsleden zelfvertrouwen.


13) Stem uw benadering af op de medewerker
Stem uw benadering af op de bereidheid en bekwaamheid van de medewerker om een taak uit te voeren. Als een medewerker gemotiveerd en deskundig is, kunt u de taak aan hem delegeren. Bij een medewerker met weinig kennis en ervaring zult u de opdracht gedetailleerd moeten beschrijven en de voortgang moeten controleren.

Is een medewerker gemotiveerd, maar twijfelt hij over zijn kunnen, overtuig hem dan dat hij het kan. Kan hij het wel, maar is hij minder gemotiveerd, overleg dan met hem hoe het werk het beste kan worden gedaan en vraag hem daarin zelf met suggesties te komen.


14) Creëer zekerheid
Bestrijd onzekerheid in een organisatie door zekerheid te creëren. Een goede manier om dat te doen is door te bespreken wat er goed en fout gaat en hoe problemen worden aangepakt.


15) Geef complimenten
Geef uw medewerkers het gevoel dat ze gewaardeerd worden en complimenteer ze voor de dingen die goed gaan.


16) Betaal een goed salaris
Met uw bedrijf heeft u waarschijnlijk een winstoogmerk. Ook uw medewerkers werken om daar geld mee te verdienen. Een te laag salaris demotiveert. Betaal dus naar behoren.
Maar realiseer u ook dat de wereld van uw personeelsleden uit meer dan alleen geld bestaat. Geld als motivatie-instrument heeft een vrij korte werkingsduur van gemiddeld zes weken.


17) Persoonlijke aandacht
Wees betrokken. Informeer bijvoorbeeld naar hobby’s. Het naadje van de kous hoeft u niet te weten. Het gaat u er om dat u weet hoe iemand in elkaar zit en hoe hij zich privé ontplooit. U toont zo interesse en u komt meer te weten over zijn karakter, interesses en persoonlijke situatie. Die kennis kan nuttig zijn als zich problemen voordoen. En u ontdekt de verborgen talenten van uw medewerkers.


18) Laat medewerkers iets aan u hebben
Laat uw medewerkers merken dat ze ook iets aan u kunnen hebben. Bijvoorbeeld door ze goed advies te geven op een terrein dat niet direct met werk te maken heeft.


19) Doe eens een extraatje
Een leuke activiteit is motiverend en draagt bij aan de teambuilding. Organiseer een leuk bedrijfsuitje door te gaan zeilen, of maak een mooie stedentrip. Denk ook aan kerstpakketten en zorg dat iemand in het bedrijf de verjaardagen bijhoudt. Met cursussen en opleidingen kan het personeel zich verder ontplooien.


20) Bereid uw gesprekken goed voor
Als ondernemer voert u waarschijnlijk regelmatig gesprekken met uw personeel. Een goede voorbereiding helpt u deze gesprekken met succes te voeren.

Onze klanten vinden onze Reviews software (al dan niet in-the-Cloud) de slimste manier om in korte tijd hun gesprekken goed voor te bereiden.

gelezen op Businesscompleet

1 opmerking:

  1. Mooi lijstje. Aanvullend bij tip 19 kunnen we ook zeggen dat je eens iets weg mag geven. Een bosje bloemen, een flesje wijn, het hoeft niet veel te zijn, als de medewerker het maar niet verwacht. Als hij/zij het verwacht heeft het veel minder effect dan een onverwacht presentje.

    BeantwoordenVerwijderen