Personeelsgesprek.nl is een bijzonder handig softwarepakket waarmee managers en personeelszaken veel tijd en werkdruk kunnen besparen bij het voorbereiden van personeelsgesprekken.

dinsdag 10 mei 2011

10 Tips voor een goede werksfeer


gelezen op BusinessCompleet.nl
Het liefst hebben we het gezellig op het werk. Maar sommige initiatieven van collega’s waarderen we meer dan andere. Aan welke eigenschappen hebben de meeste werknemers een hekel? Een top tien aan tips voor hoe u het leuk houdt op de werkvloer.



1) De ideeënkiller
Mensen die steeds andermans ideeën afkeuren, mogen dan bewust of onbewust de advocaat van de duivel spelen, inspirerend is het niet.

Tip: blokkeer zijn negativiteit, door hem te vragen hoe hij uw voorstel zou willen bijschaven zodat het wel bruikbaar wordt. Hij kan uw idee dan niet nog eens helemaal van tafel vegen en zal met inventieve ideeën moeten komen om zijn kritiek staande te kunnen houden.

2) Het veeleisende type
Als u even niet goed oplet heeft hij u alweer om een gunst gevraagd. En deze kosten u altijd meer tijd dan u denkt.

Tip: vraag voordat u ja zegt, of hij zijn verzoek (duidelijk uitgewerkt) per mail aan u wil sturen zodat u dan zult kunnen bepalen of het in uw planning past.

3) ‘Altijd blij’
Er zijn mensen die op hun werk de hele dag glimlachen. Maar op een gegeven moment wordt dit irritant, omdat het fake is. Let u maar eens op: de wenkbrauwen en oogleden lachen niet mee.

Tip: glimlach niet terug, maar vraag waarom hij glimlacht. De kans is groot dat hij er dan mee ophoudt.

4) De stiletto
Sta je gezellig in de keuken te kletsen, klapt hij ineens fel uit de school over één van de collega’s.


U staat er vast niet meteen bij stil, maar dit soort mensen zijn gevaarlijk, want een volgende keer sabelen ze u neer tegenover hun collega’s.

Tip: wees bij hem op uw hoede.

5) ‘Nooit de waarheid’
Hij heeft uw mail weer eens niet ontvangen en eigenlijk komt het er nu op neer dat u de gevolgen hiervan weer eens zult moeten gladstrijken.

Tip: u kunt natuurlijk de betreffende mails uitprinten als bewijs. Maar de volgende vraag werkt misschien sneller: “Kunt u mij misschien helpen de gevolgen van dit misverstand, collega?”

6) Het openboek
U heeft er vast wel eens een gehad. Zo’n medewerker die de hele dag vertelt over zijn privéleven, persoonlijke problemen, de kinderen en dergelijke. We mogen dan veel tijd doorbrengen op het werk, dat betekent nog niet dat uw collega’s alles over uw privéleven hoeven te weten.

Tip: vraag hem of hij nog wel aan zijn werk toekomt, met al die problemen aan zijn hoofd die moeten worden opgelost.

7) Het kind
Hij vraagt maar een minuutje van uw tijd. En dan nog één en nog één … Voordat u het weet houdt hij u de hele dag bezig.

Tip: geef hem de indruk dat u het druk heeft met uw takenpakket (ook al is dat niet altijd zo).

8) De wiki
Hij verbaast u om de haverklap met weetjes die hij van internet heeft gehaald, maar die hij brengt alsof hij het licht heeft gezien.

Tip: reageer niet of ongeïnteresseerd. Vragen waar hij die informatie haalt, zal hem wat afremmen.

9) De stoomwals
Een eigen visie hebben is een goede eigenschap, maar het is prettig als deze op een positieve manier gerealiseerd wordt. Soms werkt het als iemand zijn zin doordrijft, maar met een beetje pech leidt dit tot een clash.

Tip: hier helpt het om na een complement voor het briljante idee vast te stellen dat het idee serieus bekeken moet worden met betrokken collega’s. Vraag de visionair of hij hiervoor alvast een voorzetje op papier wil zetten.

10) Beloftes … beloftes
Hij belooft met de beste bedoelingen dingen die hij niet kan waarmaken. En niet een paar keer, maar regelmatig. U moet iets ondernemen, voordat u uw vertrouwen in deze collega verliest.

Tip: vraag hem of hij moeite heeft met plannen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen