Personeelsgesprek.nl is een bijzonder handig softwarepakket waarmee managers en personeelszaken veel tijd en werkdruk kunnen besparen bij het voorbereiden van personeelsgesprekken.

dinsdag 20 december 2011

Dikke voldoende voor personeel in MKB


Een grote meerderheid (92%) van de mkb-werkgevers is tevreden tot zeer tevreden over de inzet van hun werknemers. Ook over de vaardigheden van hun personeel zijn mkb`ers zeer te spreken.

Dat zijn uitkomsten van de jaarlijkse eindejaars ondernemersenquête van adviesbureau MKB Adviseurs en accountants GIBO Groep/Flynth, die een goede dwarsdoorsnede geeft van ondernemend Nederland.

Vier van de vijf mkb`ers geeft een 6 of hoger voor de eigen financiële prestaties in 2011; dat is hetzelfde cijfer als het jaar ervoor. Eén op de acht geeft aan dat de onderneming onvoldoende rendement heeft gedraaid. Veel mkb-bedrijven vinden dat ze het beter doen dan de concurrentie en geven hun eigen bedrijf een 7,1.

Ondernemers in de industrie, groothandel en transport zien de hoeveelheid werk toenemen. Mkb`ers in de bouw, de detailhandel en non-food ervaren juist een afname.

Personeel krijgt dikke voldoende
Vooral het personeel krijgt een dikke pluim. De werklust van werknemers in het mkb wordt beoordeeld met een 7,7 en ook over de vaardigheden van werknemers zijn de werkgevers met een 7,5 dik tevreden.

Ondernemers krijgen beter greep op hun eigen tijd. Zo is balans tussen werk en privé is iets verbeterd. Van de ondernemers geeft nog 18,7% een onvoldoende aan het evenwicht tussen bedrijf en privé, met als gemiddelde cijfer een 6,6. In 2010 gaf nog 20% van de ondernemers een onvoldoende en lag het gemiddelde cijfer op een 6,5.

Twitteren levert opdrachten op
Werkgevers hebben soms moeite met het gebruik van social media op het werk, maar de inzet van Facebook, LinkedIn of Twitter blijkt toch de moeite waard. Veertig procent heeft een account bij Facebook, waarvan 69% dit op zijn minst relevant vindt voor de onderneming. Een kleine twintig procent haalt daar ook concreet opdrachten uit.

De helft van de ondernemers is actief op LinkedIn; daarvan vindt 73% dit voor de onderneming relevant en haalt ruim 15% hier opdrachten uit. Twitter is het minst populair: 28% van de ondernemers is actief op Twitter. Toch levert dit het meeste op: één op de vijf twitterende ondernemers krijgt ook opdrachten via dit kanaal.

Verwachtingen voor 2012
Verwachtte in 2010 nog ruim 64% van de ondernemers in het opvolgende jaar een beter resultaat te behalen, voor 2012 verwacht 51,5% verwacht geen beter resultaat te behalen.

Ondanks de verwachte tegenvallende resultaten, geeft 64% van de ondernemers aan dat de economische tegenwind ook kansen met zich meebrengt. Belangrijke kansfactoren zijn het vergroten van het aantal klanten, het vergroten van omzet bij bestaande klanten en het investeren in kennis.


gelezen op personeelsnet.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen