Personeelsgesprek.nl is een bijzonder handig softwarepakket waarmee managers en personeelszaken veel tijd en werkdruk kunnen besparen bij het voorbereiden van personeelsgesprekken.

dinsdag 6 september 2011

Handige handgebaren tijdens een vergadering

Een tijdje geleden schreef Carla van den Bos van Vergaderendoejezo.nl een artikel over non-verbale communicatie. Dit artikel is een vervolg erop. Nu over hoe je non-verbale communicatie praktisch toepast door middel van handgebaren.

Met simpele handgebaren kan je een vergadering sneller en makkelijker laten verlopen. Handgebaren zijn in één keer duidelijk. Iedereen begrijpt simpele gebaren. Praten is soms helemaal niet nodig. Immers, om een naar maar duidelijk voorbeeld aan te halen: het middelvingergebaar behoeft geen uitleg. Voor vergaderingen zijn er gelukkig andere, makkelijk te gebruiken gebaren bedacht.

Het makkelijkste is als je van te voren afspreekt welke handgebaren gebruikt kunnen worden, ze even laat zien aan iedereen en de betekenis erbij vertelt. Hierdoor ontstaan er geen misverstanden over een gebaar. Besluitvorming in grote(re) groepen gaat makkelijker als je handgebaren invoert.

Een handgebaar is snel te maken en duidelijk. Iedereen kent een paar gebaren, die nu in vergaderingen gebruikt worden zoals vinger opsteken en klappen. Maar er zijn er veel meer, juist bedacht om grote vergaderingen in goede banen te leiden.

Welke gebaren zijn er?
Ik beschrijf hieronder een paar veel gebruikte handgebaren. Het engelstalig plaatje verduidelijkt het. Ik kon op internet geen nederlandstalige plaatje of video vinden.



In het plaatje en de video staan, naast de door mij uitgelegde gebaren, nog wat andere beschreven.
- Hand van beneden naar boven laten gaan: wil je harder praten, ik kan je niet verstaan
- Duim omhoog: ik ben het ermee eens
- Duim omlaag: ik ben het er niet mee eens
- Wapperen met allebei je handen in de lucht: goed idee, ik ben het ermee eens.
- Wijsvinger opsteken: ik wil wat zeggen
- Twee wijsvingers opsteken: ik wil direct reageren
- Met twee wijsvingers een T maken: een technische opmerking over de vergadering
- Twee handen om elkaar heen draaien: het duurt te lang, ga door
- Hand voor gezicht open en dicht doen: ik begrijp het niet



Mijn favoriet is het gebaar 'het duurt te lang, ga door'. Die zag ik trouwens ook bij spelletjes op de tv. Het is vaak moeilijk om dit te zeggen, maar met het gebaar is het duidelijk.

Het gebaar 'ik begrijp het niet' is natuurlijk ook fantastisch en bruikbaar. Ik vond op YouTube een goede uitleg over een paar (vergader)handgebaren.

Hoe pas je dit nu toe in een vergadering?
Natuurlijk moet de voorzitter iets doen met de gebaren, die mensen maken. Er zijn gebaren waar een voorzitter meteen op reageert en gebaren die van meer mensen moeten komen voor een reactie. Zie je dat iemand een gebaar maakt dat hij of zij het niet kan verstaan: vraag meteen om harder te praten. Hetzelfde geldt voor als het niet duidelijk is: vraag meteen diegene wat niet duidelijk is. Het is essentieel dat iedereen alles verstaat en begrijpt wat in een vergadering gezegd wordt. Als meerdere mensen het betoog te lang vinden duren lijkt het me duidelijk dat de voorzitter ingrijpt. Een technische opmerking kan wachten tot iemand uitgepraat is. Een directe reactie heeft voorrang op iemand die iets algemeens over het agendapunt wil zeggen. Een beetje oefenen ermee is belangrijk. Na een tijdje loopt het soepel.

Bij besluitvorming is het handig om met gebaren te peilen wat iedereen van een voorstel vindt. Vraag alleen om duim omhoog, duim omlaag of geen reactie. Als iedereen het een goed voorstel vindt hoef je er immers niet verder over te praten. En als iedereen het een slecht voorstel vindt kan je meteen besluiten om het niet te doen. Zulke korte peilingen zijn goed voor een snel verloop van een vergadering.

Handgebaren zijn dus te gebruiken om een vergadering sneller en duidelijker te laten verlopen. Ik vond het, vooral bij grote groepen, een verademing om met handgebaren te gaan werken. Het scheelt veel overbodig gepraat en levert je naast tijdwinst duidelijkheid en breed gedragen besluiten op.


Reacties zijn welkom op het blog op de vergaderendoenjezo website!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten