Personeelsgesprek.nl is een bijzonder handig softwarepakket waarmee managers en personeelszaken veel tijd en werkdruk kunnen besparen bij het voorbereiden van personeelsgesprekken.

vrijdag 14 januari 2011

Bijna eenderde werknemers ontevreden over beoordelingsgesprek


Via opleider ISBW kreeg ik dit bericht:

Meerderheid leidinggevenden vindt beoordelingsgesprek nuttig en leerzaam voor werknemer

– 29 procent van de werknemers is ontevreden over het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Dit blijkt uit onderzoek van ISBW, specialist in praktijkgerichte opleidingen en trainingen, onder werknemers en leidinggevenden. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat 94 procent van de leidinggevenden denkt dat de werknemers de beoordelingsgesprekken ervaren als nuttig en leerzaam. 25 procent van de werknemers geeft daarnaast aan dat tijdens een beoordelingsgesprek geen concrete actieplannen worden ontwikkeld. Ook eenderde van de leidinggevenden geeft aan het moeilijk te vinden om informatie uit het beoordelingsgesprek om te zetten naar concrete acties.

Uit dit onderzoek blijkt tevens dat 95 procent van de leidinggevenden voldoende inzicht heeft in de competenties en doelstellingen van de werknemers terwijl 23 procent hier anders over denkt en aangeeft dat de leidinggevende geen inzicht heeft in zijn of haar competenties en doelstellingen.

“Het is opvallend om te zien dat leidinggevenden en werknemers een ander beeld hebben van het beoordelingsgesprek”, zegt Else Slegers, Algemeen Directeur van ISBW. “We zien in de praktijk dat werkgevers en -nemers vaak niet met hetzelfde verwachtingspatroon het beoordelingsgesprek in stappen. Dit leidt uiteindelijk tot ontevredenheid bij één van de partijen. Voor leidinggevenden zijn er diverse trainingen ontwikkeld waarin aandacht wordt besteedt aan dit probleem. Bijvoorbeeld de invoering van een systeem voor personeelsbeoordelings- en functioneringsgesprekken biedt hierin uitkomst. Beide partijen weten hierdoor wat er van het gesprek wordt verwacht en door een duidelijke structuur wordt het eenvoudiger de input uit de gesprekken om te zetten in concrete acties. En daar hebben zowel de werknemers als de leidinggevenden profijt van.”

Dit onderzoek is uitgezet onder zowel leidinggevenden en P&O medewerkers, als onder werknemers.

Wilt u leren hoe u als leidinggevende een beoordelingsgesprek goed kunt voorbereiden en effectievere gesprekken voert?
Bekijk dan de ISBW training: Beoordelings- en functioneringsgesprekken.

En.... als u weet hoe u een gesprek kunt voeren:
Bekijk hoe u met Reviews-in-the-cloud de gesprekken beter en sneller kunt voorbereiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen