Personeelsgesprek.nl is een bijzonder handig softwarepakket waarmee managers en personeelszaken veel tijd en werkdruk kunnen besparen bij het voorbereiden van personeelsgesprekken.

maandag 6 september 2010

Twintig dingen die succesvolle werkzoekenden doen


Werkloos? Dan is uw eerste prioriteit waarschijnlijk het vinden van een nieuwe baan . Hoe doet u dit zo efficiënt mogelijk? Welke dingen zijn bewezen succesvol, zij het misschien niet meteen, maar dan toch op de lange termijn? Efficiënte werkzoekenden doen wat extra en in deze post zetten we die zaken voor u op een rij.

1. Netwerken, netwerken, netwerken
Onderhoud uw bestaande contacten en vind nieuwe. De beste manier om te netwerken is mensen in levende lijve ontmoeten.

2. Zoek hulp
Vraag hulp van een headhunter of een carrièrecoach. Zij kunnen u helpen de valkuilen van de arbeidsmarkt te vermijden.

3. Lees boeken en bezoek congressen
Zorg dat u weet wat er speelt in uw branche. Hiermee maakt u indruk als kandidaat. Bovendien doet u zo nuttige kennis op.

4. Gebruik technologie in uw voordeel
Doe uw voordeel met online diensten om contacten te leggen met mensen in uw branche en om uw zichtbaarheid te verhogen. Maak een online cv en wees prominent aanwezig op sociale media als Facebook, LinkedIn en Twitter.

5. Positioneer uzelf
Schrijf artikelen voor vakbladen en websites en positioneer uzelf daar als expert. Geef presentaties en wees als vrijwilliger betrokken bij brancheorganisaties .

6. Maak optimaal gebruik van uw vrije tijd
Ontwikkel uw vaardigheden en talenten door congressen en beurzen te bezoeken en trainingen te volgen.

7. Zoek tijdelijk parttime werk
Ga aan de slag als vrijwilliger of als parttimer. Dit soort activiteiten zijn vaak de springplank naar een fulltime baan.

8. Handel snel en doortastend
Toon dat u beter en vastberadener dan uw concurrenten bent. Kom op tijd en wees goed voorbereid. Wees assertiever en enthousiaster dan de rest.

9. Verzorg uzelf
Eet gezond, sport en gun uzelf voldoende rust. Een baan zoeken vergt uithoudingsvermogen!

10. Wees flexibel
Kijk indien nodig eens rond in andere branches en wees bereid om te verhuizen.

11. Verbeter uw CV continu
Zorg ervoor dat uw CV professioneel overkomt. Schrijf een korte biografie en maak een overzicht van uw prestaties en referenties.

12. Bestudeer de sectoren die sterker uit de crisis zullen komen
Onderzoek andere sectoren en niches die betere carrièremogelijkheden bieden. Doe uw voordeel met die kennis.

13. Oefen onderhandelings- en interviewvaardigheden
Bereid u voor op sollicitatiegesprekken door middel van rollenspellen. Neem ze op om uw houding en manier van praten te verbeteren.

14. Wees geduldig
Maar geef niet op. Uw geduld zal beloond worden.

15. Focus op tastbare resultaten en praktische oplossingen
De eerste vraag die de werkgever beantwoord wil hebben is 'Wat kunt u voor me betekenen?' Dat betekent dat u moet weten wat de behoefte van de werkgever is. Beschrijf concreet hoe u hem op korte termijn vooruit zult helpen.

16. Stel een budget op
Gebruik uw tijd om een gedetailleerd budget op te stellen. Weet hoe u er financieel voor staat, ook op de iets langere termijn. Pas indien nodig uw uitgavenpatroon aan.

17. Wees lief voor uzelf
Op werkloos zijn rust na de crisis niet langer een taboe. Overal in Europa zijn mensen het slachtoffer geworden van reorganisaties. Vergeef uzelf, vergeef uw ex-werkgever en vergeef de wereld. Kijk vanaf nu vooruit.

18. Verzorg uw uiterlijk
Eerste indrukken tellen. Doe moeite om verzorgd voor de dag te komen. Altijd en overal.

19. Wees positief
Een positieve houding is de eerste vereiste om in aanmerking te komen voor een baan. Wees nooit negatief of wanhopig. Probeer elke dag een moment vrij te maken om aan uw 'innerlijke ik' te werken.

20. Wees filosofisch
Probeer de levenslessen in uw huidige situatie te ontdekken. Beloof uzelf om wat er ook gebeurt, hier iets van te leren.

Wat vindt u? Staat er wat voor u bij? Heeft een van de tips u geholpen bij het vindenvan uw huidige baan? We horen het graag.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen