Personeelsgesprek.nl is een bijzonder handig softwarepakket waarmee managers en personeelszaken veel tijd en werkdruk kunnen besparen bij het voorbereiden van personeelsgesprekken.

maandag 9 augustus 2010

Ook in een MKB bedrijf helpt opleiden de resultaten verbeteren

Een klein bedrijf is een bijzonder goede omgeving voor mbo-leerlingen om een vak te leren. Als mkb-ondernemers jongeren aanspreken op hun talenten, krijgen zij hun investeringen in tijd en energie dubbel en dwars terug.


In het vaktijdschrift Praktijk van de kenniscentra Ecabo, Calibris en Kenteq zet interim-manager en consultant Heleen de Haan tien tips op een rijtje voor het optimaal opleiden in het mkb.


1. Heb lef
“Wees niet bang om leerlingen binnen te halen in je bedrijf. De onderneming kan in volume klein zijn, maar groot in kracht. Realiseer je steeds weer wat je te bieden hebt. Het is onbelangrijk dat het in de organisatie niet wemelt van de afdelingen en functies. Die ‘zwakte’ kan juist een sterkte blijken.”

2. Zie de meerwaarde
“Wees ervan overtuigd dat leerlingen bij een klein bedrijf prima op hun plek zijn. Zie de meerwaarden door hen een werkplek te bieden waar ze de meest uiteenlopende zaken kunnen ervaren. Kleine ondernemers zijn vaak erg trots op hun producten of diensten. Een leerling proeft dat en ervaart uit eerste hand wat zakendoen en hard werken is. Leerlingen kunnen vaak goed gedijen in de veilige, overzichtelijke en persoonlijke cultuur van een mkb-bedrijf.”

3. Wees positief
“Ga er vanuit dat het goed zal gaan. Als je eerder een leerling hebt gehad die niet kon aarden, wil dat niet zeggen dat dat altijd zo zal zijn. Neem nog eens een keer het risico, dat is immers ondernemen. Er hoeft in feite ook maar één persoon in het bedrijf te zijn die het helemaal in zich heeft om jongeren te begeleiden.”

4. Maak het niet te gecompliceerd
“Je hebt een mooi bedrijf, een vak waar je voor gaat. Laat dat zien, leerlingen kunnen alle aspecten van een beroep van je leren. Niets mooier dan kennis overdragen op het terrein waar je passie ligt. Opleiden is niet ingewikkeld; vertel veel, laat mensen meedraaien en geef ze mooie opdrachten. Maak het niet te zwaar.”

5. Laat gebrek aan tijd geen argument zijn
“Mkb’ers hebben veel te doen en ze moeten van alles en nog wat zelf zien te rooien. Maar laat dat niet de reden zijn om af te zien van stage- of leerwerkplekken. Zorg in ieder geval wel voor een goede match tussen leerling en bedrijf, zodat het daar niet op stuk loopt. In het eerste gesprek proef je meestal al of het iets gaat worden. De tijd die je vervolgens in de leerling stopt, betaalt zich uit.”

6. Kijk en luister naar leerlingen
“Bedenk wat je zelf leuk en vervelend vond toen je 17, 18 jaar oud was. Waar hebben de leerlingen in je bedrijf behoefte aan? Wat kunnen ze goed? Geef jongeren waardering en je krijgt er iets voor terug. Zeg hoe fantastisch ze iets hebben gedaan en ze zullen voor je vliegen.”

7. Doe niet alles zelf
“Mkb’ers zijn typisch mensen die alles zelf willen doen. Natuurlijk gaan dingen dan soms sneller en beter, maar ervaar dat je zaken aan anderen kunt overlaten. Geef een leerling de ruimte en leer en profiteer daar zelf van.”

8. Wees niet te eigenwijs
“Kleine ondernemers werken hard, ze hebben hart voor hun zaak. Het zijn soms ook stronteigenwijze mensen die zich vereenzelvigen met hun producten of diensten. Sta vooral open voor innovatie. Haal met de leerlingen nieuwe kennis en ideeën binnen en laat je verrassen door hun sprankelende vragen. Alle partijen zijn er bij gebaat om van elkaar te leren. Leerlingen binnenhalen is een mooie manier om uit de eigen beperkte kaders te stappen.”

9. Durf knopen door te hakken
“Iets gaat of iets gaat niet. Als blijkt dat een leerling toch vooral een blok aan het been is, draai er dan niet omheen. In een groot bedrijf of op een grote afdeling is er wellicht nog een mouw aan te passen, maar heb je het in een klein bedrijf samen geprobeerd en zit er geen verbetering in, haal dan de school erbij. Zoek samen naar een alternatief.”

10. Investeer in duurzame relaties
“Realiseer je dat er in de eigen regio veel te halen is. Maak daar gebruik van als mkb’er. Praat met scholen en kenniscentra over de mogelijkheden. Laat leerlingen eens een keer uitzoeken hoe je een nieuw product kunt vermarkten of hoe de voorraadadministratie beter opgezet kan worden. Laat ze opdrachten doen waar je zelf niet aan toe komt.”


Heleen de Haan is interim-manager en consultant. Ze werkt voor uiteenlopende opdrachtgevers, onder meer in de zorg en het onderwijs. Daarnaast adviseert ze bedrijven over maatschappelijke projecten.

Bron: vaktijdschrift Praktijk, december 2007

Geen opmerkingen:

Een reactie posten