Personeelsgesprek.nl is een bijzonder handig softwarepakket waarmee managers en personeelszaken veel tijd en werkdruk kunnen besparen bij het voorbereiden van personeelsgesprekken.

donderdag 11 maart 2010

Ziek, zwak en misselijk = Hoe voorkom je grijs ziekteverzuim?


Wist je dat 26% van alle zieke medewerkers, ziek wordt vanwege hun werk? Wist je dat de meeste mensen zich op maandag ziekmelden? Wist je dat medewerkers die geen steun krijgen op hun werk, twee keer zoveel verzuimen als medewerkers die zich wel gesteund voelen? En wist je ook dat de helft van de medewerkers die zich vaak kort ziekmelden uiteindelijk langdurig ziek worden? Wist je dat als een beoordelingsgesprek door minder goede voorbereiding niet zo soepel verloopt, de medewerker wel eens tijd nodig heeft om eea te verwerken. De dagen die daarvoor nodig zijn kun je grijs ziekteverzuim noemen.
Het voorbereiden van je beoordelingsgesprek kost echter vaak veel tijd.

Wij kregen van onze opdrachtgevers door dat bij hen sinds ze hun beoordelingsgesprekken beter voorbereiden (in minder tijd, mede dankzij onze Reviews software) veel minder grijs ziekteverzuim voorkomt.

Ziekteverzuim binnen bedrijven zorgt vaak voor de nodige hoofdbrekers en brengt hoge kosten met zich mee. Vaak onnodig!

Daarom enkele tips om je verzuim te verlagen.

Maak vooraf duidelijke afspraken Beschrijf intern de stappen die iedereen moet doorlopen bij een ziekmelding. Hoe laat en bij wie moet je medewerker zich ziekmelden? Wie gaat wat ondernemen wanneer je medewerker langer dan 6 weken ziek is? Wie is de zogenaamde case-manager? Zorg ervoor dat iedereen in je bedrijf begrijpt wat de bedoeling is. En zorg ervoor dat iedereen het op de hoogte is van het reglement zodat er achteraf geen misverstanden over kunnen ontstaan en niemand zich kan beroepen op de “maar dat wist ik niet regel”.

Meten is weten Om aan de strenge eisen uit de wetgeving te voldoen en geen risico te lopen op hoge boetes is het van groot belang dat je bij een ziekmelding alle data en de genomen stappen goed en zorgvuldig registreert. En een goede registratie kan je ook helpen inzicht te krijgen in het verzuim binnen je bedrijf. Hoe vaak zijn mensen ziek? Met welke klachten? Hoe lang is iemand ziek?

Pak frequent verzuim gelijk aan Wanneer je het verzuim binnen je bedrijf goed bijhoudt kan je op elk gewenst moment zien wanneer een medewerker vaak ziek is. Maar wat is vaak? Vier keer per jaar is vaak, heel vaak. En medewerkers die vaak ziek zijn, lopen een grotere kans om langdurig uit te vallen, met alle gevolgen en kosten van dien!. Naast het risico dat je loopt op langdurige uitval werkt een medewerker die vaak afwezig is ook nog demotiverend op zijn of haar collega’s. Zeker wanneer men ziet dat jij, als werkgever hier geen actie op onderneemt. Ga het gesprek aan met de medewerker die zich vaak ziek meld. Probeer de oorzaak van het verzuim te achterhalen (misschien is er wel iets anders aan de hand dan je op het eerste gezicht zou denken) en leg afspraken die je met elkaar maakt vast!

Zorg voor voldoende kennis Leidinggevenden zijn de sleutel tot succes van een goede verzuimbegeleiding. Zorg er daarom voor dat men weet wat er wel, en wat er niet moet gebeuren wanneer een medewerker zich ziek meld. En voorkom dat jouw leidinggevenden in de meest voorkomende valkuilen vallen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen