Personeelsgesprek.nl is een bijzonder handig softwarepakket waarmee managers en personeelszaken veel tijd en werkdruk kunnen besparen bij het voorbereiden van personeelsgesprekken.

dinsdag 25 oktober 2011

Heeft u een email regeling opgenomen in uw arbeidsvoorwaarden?


Werkgever geen eigenaar e-mail werknemer
Een werkgever is geen eigenaar van de e-mail van zijn werknemer. Een werknemer is daarom niet verplicht om zijn e-mailbestanden aan zijn werkgever af te geven. Ook niet als hij bij de concurrent gaat werken. Dat bepaalde het Gerechtshof in Arnhem in hoger beroep.

• Naar concurrent vertrokken directeur in gelijk gesteld
• Eigendomsrecht geldt alleen voor stoffelijke zaken
• E-mail en digitale documenten geen stoffelijke zaken

Een werknemer die als algemeen directeur in dienst was van een arbeidsbemiddelingsbureau, vertrok na vier jaar dienstverband om bij de concurrent aan de slag te gaan. Hij nam enkele andere werknemers met zich mee naar de concurrent. De dag voor het einde van zijn dienstverband gaf hij zijn oude werkgever een aantal goederen terug, waaronder zijn laptop, mobiel, sleutels en pasjes.

De werkgever huurde Hoffman Bedrijfsrecherche in om onderzoek te doen naar de laptop en e-mailbestanden van de vertrokken werknemer. Hoffman concludeert in zijn rapport dat hij zeer waarschijnlijk bedrijfsinformatie uit zijn e-mailbox heeft verwijderd en dat er waarschijnlijk vertrouwelijke bedrijfsinformatie is gelekt. Vervolgens eiste de werkgever dat hij alle verwijderde e-mails en documenten terug zou geven. Maar de oud-werknemer liet weten dat hij alles al had teruggegeven. De werkgever stapte vervolgens naar de rechter en eiste dat de werknemer alsnog alle e-mails en documenten zou afgeven.

Maar de werkgever kreeg van het Gerechtshof in Arnhem nul op het rekest. Volgens de rechter is de werkgever niet de eigenaar van de zakelijke e-mail van de werknemer en hoeft deze die bij zijn vertrek daarom niet aan de werkgever af te staan. Het eigendomsrecht zoals dat in het Burgerlijk Wetboek is geregeld, is namelijk beperkt tot zaken. “Gesteld noch gebleken is dat e-mails en digitale documenten zaken zijn”, stelt de rechter. “Als zaken moeten worden beschouwd de voor menselijke beheersing vatbare stoffelijke objecten. Daarvan is geen sprake.”

Let dus op dat u goede afspraken maakt met uw werknemers. Als u met uw werknemers afspreekt dat zij aan het einde van het dienstverband hun e-mails en digitale documenten inleveren, kunt u dat wel bij de rechter afdwingen.

bron www.businesscompleet.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen