Personeelsgesprek.nl is een bijzonder handig softwarepakket waarmee managers en personeelszaken veel tijd en werkdruk kunnen besparen bij het voorbereiden van personeelsgesprekken.

donderdag 29 juli 2010

Crisis is de juiste tijd voor functioneringsgesprekken

Realiseer je goed dat veel Nederlandse werknemers er serieus rekening mee houden dat ze hun baan kunnen verliezen. Dan vormt het functioneringsgesprek een mooie gelegenheid om goede medewerkers een hart onder de riem te steken. Dat geeft extra zekerheid, dus motivatie. En de slecht functionerende werknemer? Die loopt na je kritiek misschien net een stukje harder. Het is crisis, nietwaar?

Het functioneringsgesprek… een jaarlijks terugkerend praatje waarbij het je als leidinggevende ieder jaar wéér niet lukt om je medewerkers de aandacht te geven die ze verdienen. Je verzet de gesprekken naar een later tijdstip (echt een manier om je mensen duidelijk te maken hoe belangrijk jij dit sturingsinstrument vindt) omdat jouw leidinggevende ook in je nek zit te hijgen om nu eindelijk... enzovoort.

Deze en andere tips vond ik op de website van Care4HR. Blader daar gerust eens rond.

Hoe gaan jullie om met functioneringsgesprekken in deze tijd van crisis?

dinsdag 27 juli 2010

Gebruik positieve woorden bij je personeelsgesprek

NB "klik op het plaatje en je ziet handige typeringen verschijnen"

Als je in gesprekken met je collega's of medewerkers positieve woorden gebruikt, verloopt het gesprek veel soepeler en .... je krijgt er zelf ook een beter gevoel door.

Als je bijvoorbeeld in een beoordelingsgesprek zegt: "dit is niet goed en dat moet je beter doen" zet zo'n collega al gauw de hakken in het zand.
(Opbouwende) kritiek geven kun je daarom beter omzetten in tips.
Tips gaan dan over de dingen die beter kunnen, en op die manier krijg je vaak een heel open gesprek en niemand voelt zich aangevallen.

Je moet natuurlijk wel even goed doorhebben, hoe je je kritiek het slimst kunt omzetten in positief gestelde tips.

Op zich is het niet zo moeilijk.
Verander een paar negatief getinte woorden maar eens in positieve varianten.

Probleem .... Uitdaging
Bemoeizuchtig ... Behulpzaam
Ongelijk hebben.... Een andere mening hebben

etc.

Nog veel meer tips vind je op www.stroomtaal.nl
Daar kan Carmen de Haan je ook nog trainigen aanbieden.

maandag 26 juli 2010

Belangrijkste reden voor ontslag is niet functioneren



Ook conflicten en te weinig werk zijn reden voor ontslag
26 juli 2010 - MKB ondernemers verwachten dit jaar minder mensen te moeten ontslaan dan in 2009. De belangrijkste reden om te ontslaan is het niet functioneren van een medewerker. Dit blijkt uit onderzoek van De Raadgevers Bedrijfsjuristen, uitgevoerd door TNS NIPO onder 525 ondernemers uit het MKB.

Maar liefst 72 procent van de ondernemers geeft aan ooit wel iemand te hebben ontslagen. In de helft van de gevallen is de reden voor het ontslag het niet goed functioneren van een werknemer. Daarnaast spelen zaken als conflicten, een werktekort of een reorganisatie. In de industrie en bouwnijverheid worden vaker dan in andere branches mensen ontslagen vanwege een tekort aan werk (37procent).

Deugdelijk dossier
"Veruit de meeste vragen die wij krijgen van klanten gaan over ontslagzaken. Vaak willen ondernemers voordat zij iemand ontslaan toch even weten of ze dit op de juiste gronden doen. Wanneer het gaat om een niet-functionerende werknemer is het belangrijk dat er een deugdelijk dossier is opgebouwd en dat ontbreekt nogal eens," aldus arbeidsjuristen. Het opbouwen van een goed dossier gaat het best als je daarvoor een digitaal hulpmiddel zoasl Reviews gebruikt. Dan ligt immers onmiddellijk vast welke afspraken er waren en welke niet zijn nagekomen, wat de mening is van de manager en welke verbeterpunten zijn doorgesproken.

Overigens geven kleine bedrijven vaker aan nog nooit iemand ontslagen te hebben (54 procent), net als vrouwen: 48 procent heeft nog nooit iemand ontslagen versus 24 procent bij de mannen. Het zou dus kunnen zijn dat kleinere bedrijven meer hart voor hun werknemers hebben.

Ontslaan moet makkelijker worden
Uit het onderzoek blijkt verder dat het overgrote deel van de ondernemers in het MKB vindt dat het makkelijker moet worden om mensen te ontslaan (72 procent). Opvallend is dat vrouwen het minder eens zijn met deze stelling, namelijk slechts 61 procent. "Het nadeel van een soepeler ontslagrecht is dat een werknemer minder zeker is van zijn huidige baan. Maar een werkgever zal eerder geneigd zijn iemand aan te nemen wanneer hij weet dat hij deze persoon ook weer makkelijker kan ontslaan. Daarom is het aannemelijk dat de versoepeling van het ontslagrecht zal leiden tot meer banen. Dit blijkt ook uit de ervaringen hiermee in het buitenland," zegt Brand.

Minder ontslagen verwacht in 2010
Door de economische crisis is het aantal ontslagen de afgelopen jaren toegenomen. 32 procent van de MKB-ondernemers geeft aan in 2009 een of meerdere mensen te hebben ontslagen. Dit jaar lijkt het gelukkig niet nodig op zo'n grote schaal te ontslaan; zeventien procent heeft iemand ontslagen of verwacht dat nog dit jaar te moeten doen. Brand bevestigt dit: "Wij verwachten dat aan het einde van dit jaar minder ontslagen zullen zijn gevallen door de crisis, die maatregelen zijn al eerder genomen. Natuurlijk blijven er gevallen van niet-functioneren, die zullen er altijd zijn."

donderdag 22 juli 2010

Maak eenvoudig een afspraak met Drielingh via Tungle

Tungle is een handig hulpmiddel om afspraken met een of meer personen te plannen. Daarom gebruikt ook Drielingh Tungle.
Via Tungle kun je zien wanneer Drielingh beschikbaar is. Vervolgens kies je in Tungle de dag en tijd waarop je wilt afspreken.
Hiervan ontvangt Drielingh bericht en bevestigt de afspraak. De afspraak wordt in Drielingh's agenda gezet. Tenslotte ontvang je de bevestiging, waarmee je de afspraak ook in je eigen agenda definitief maakt.
Je hoeft niet eens een account te hebben bij Tungle om een afspraak met Drielingh te maken. Je e-mailadres is voldoende.
Om je op weg te helpen hebben wij een instructie gemaakt.

Wil je zelf zien wat Tungle kan? Bekijk dan dit filmpje:


Wil je meteen een afspraak maken? Gebruik dan Tungle:


woensdag 21 juli 2010

Reviews versie 3.7 beschikbaar

Reviews versie 3.7 is beschikbaar in de varianten Single Manager en Multi Manager. De client/server versie komt dit najaar uit.

Vanaf versie 3.7 kunnen niet alleen beoordelingen, maar ook functioneringen worden gemaakt. De functioneringen worden ook op basis van een competentieprofiel ingevuld en hierbij worden standaardzinnen gegenereerd.
In de Multi Manager kunnen ook de medewerkers zelf een functionering invullen.

Het onderdeel Afspraken is uitgebreid, zodat u niet alleen afspraken kunt vastleggen, maar de afspraken ook kunt bewaken. U kunt bovendien meer informatie van een afspraak vastleggen.
Samen met de notities maakt u het personeelsdossier compleet.

Bekijk het overzicht met de uitbreidingen van versie 3.7

donderdag 15 juli 2010

Video: Beoordeling exporteren naar Word


U kunt uw beoordeling in Reviews eenvoudig exporteren naar Word, zodat u uw beoordeling uw huisstijl kunt meegeven. Bijna elke indeling is mogelijk.

Bekijk de video

dinsdag 13 juli 2010

Video: Maken beoordeling

Het maken van een beoordeling is kinderspel met Reviews. U selecteert uw medewerker en de competenties worden opgehaald. Vervolgens vult u per competentie de waardering in en past u eventueel de voorgestelde tekst aan.


Bekijk de video en laat u overtuigen.

woensdag 7 juli 2010

Video: Competentieprofiel invoeren


In de instructievideo ziet u hoe u eenvoudig een competentieprofiel samenstelt in Reviews, het slimme personeelsbeoordelingssysteem.

Bekijk de video.